Hoewel er steeds meer elektrische auto’s rondrijden, denk ik dat de meeste ondernemers geen idee hebben hoe goedkoop elektrisch rijden is. De gemiddelde Tesla-rijder betaalt in het jaar van aanschaf misschien wel 25.000 euro minder aan de Belastingdienst dan de koper van een vergelijkbare limousine op benzine of diesel.
Zeker, sommige belastingvoordelen voor elektrisch rijden zijn teruggedraaid. De bijtelling voor een elektrische auto van de zaak bedraagt niet langer nul procent en de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de willekeurige afschrijving werden vanwege een doorslaand succes afgeschaft voor elektrische en hybride auto’s. Maar aan zo’n milieuvriendelijke auto zitten nog altijd forse, om niet te zeggen zeer forse, belastingvoordelen:
• Geen bpm (belasting personenauto’s en motorrijwielen).
• Geen wegenbelasting.
• Geen accijnzen (je tankt immers geen benzine of diesel).
• Hele lage bijtelling van maar vier procent (tegenover 14 tot 25 procent voor een ‘normale auto).
• Je krijgt bij de aankoop tot 50.000 euro milieu-investeringsaftrek (MIA).
Even rekenen
Even wat cijfers. De instapversie van de Tesla Model S kost 67.000 euro inclusief btw. Die btw haal je er natuurlijk vanaf als je ‘m op de zaak zet. De werkelijke investering bedraagt dan 55.400 euro. Je mag meteen de MIA (Milieu Investeringsaftrek) van je winst aftrekken. Daarmee bespaar je in dit geval 18.000 euro. Heb je een eenmanszaak en verdien je meer dan 56.000 euro (dan zit je namelijk in de 52-procentsschijf), dan kan alleen al dit belastingvoordeel oplopen tot ruim 9.000 euro.
Sommige gemeentes subsidiëren nog meer. Amsterdam bijvoorbeeld betaalt 5.000 euro aan veelrijdende ondernemers die een elektrische auto kopen. Bij bestelauto’s kan dat bedrag oplopen tot 10.000 euro.
En dat is nog maar het begin. De vaste lasten van een elektrische auto zijn te verwaarlozen. Zoals gezegd geen wegenbelasting – afhankelijk van de brandstof is die voor een auto van het formaat Tesla 500 tot 1.500 euro per jaar.
Amper onderhoudskosten
Verder heb je nauwelijks onderhoudskosten want elektromotoren slijten veel minder en stroom kost een fractie van benzine of diesel. De bijtelling is met vier procent een lachertje. Je moet daarvoor wel de nieuwprijs inclusief btw nemen. In dit voorbeeld van een Tesla bedraagt de bijtelling dan 2.680 euro. Dat betekent dat je voor jaarlijks maximaal 52 procent van dat bedrag, 1.394 euro, in een Tesla Model S rijdt.
Ook bij de aanschaf van een laadpaal helpt de overheid, want de MIA telt ook voor oplaadpunten.
Mocht je denken dat de Belastingdienst niet akkoord gaat met de aanschaf van een dure limousine als een Tesla door jouw bescheiden eenmanszaak: daar is geen enkele reden voor. In Nederland bepaal jij als ondernemer welke investeringen je doet en niet de fiscus.
Je moet natuurlijk niet failliet gaan aan de aanschaf van een Tesla, maar in principe moet je zelf weten wat je voor de deur hebt staan.
Eigenlijk is het grootste ‘probleem’ bij de aanschaf van een elektrische auto het woud aan subsidies: je zou zomaar een bepaalde subsidiepot over het hoofd kunnen zien. Dan baal je, want je hebt gratis geld laten liggen.
Natuurlijk is elektrisch rijden niet voor iedereen praktisch. Maar de Belastingdienst legt berijders van elektrische auto’s zwaar in de watten. Dat de bijtelling is gestegen van nul naar vier procent maakt op het totale sommetje nauwelijks iets uit.
Paul van der Kwast is financieel planner en journalist. Voor Z24 schrijft hij tweewekelijks een column over personal finance.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl